Beste Klaas,

Zoals opgedragen krijg je hierbij een verslag van ons werkbezoek van maandag 20 december 2004.

De reis voerde ons naar de werkplaats in Leidschendam. Hier hebben we een uiterst leerzaam bezoek afgelegd. Veel dingen waren ons onbekend, en sommige waren zelfs ronduit verrassend.




Zoals je op de foto kunt zien hangen er seinen in de werkplaats. Deze worden bediend door overjarige treindienstleiders die op basis van de CAO niet meer buiten mogen werken. Op deze manier bieden ze menig werknemer een mooie afbouwregeling op weg naar het pensioen. Kunnen wij bij NSR nog wat van leren !




Jort en ik hebben de treinen van onder en van boven bekeken. We snapten alleen niet dat ze eerst een kuil graven onder de trein en er dan weer een trap in zetten (zie voorgrond) om aan de onderkant te kunnen werken.




Wist je trouwens dat de IRM's in Leidschendam gebouwd worden ? Dat is voor de meesten een goed bewaard geheim gebleven. De lopende band is direct naast het magazijn gebouwd zodat alle onderdelen één voor één ingebouwd kunnen worden en de complete trein aan het einde van de hal zo het spoor op kan.




We hebben van een monteur geleerd hoe we voortaan de beugels plat moeten leggen. Jort en ik mochten allebei een keer oefenen.




Ook wordt er in Leidschendam druk gewerkt aan de nieuwste generatie ACTS-treinen. Deze zijn speciaal verlaagd om minder luchtweerstand op te roepen.




Ook worden er in Leidschendam van die botsproeven gedaan met treinen en dummy poppen. Hier zie je een foto van de installatie die de trein afschiet naar de muur. Meestal zijn de dummy poppen maar één keer bruikbaar.




Nog zo'n geheim project in leidschendam. Na jaren van research is er ultra modern materieel ontwikkeld. Testritten vinden alleen 's nachts plaats om nieuwsgierige spoorofielen op een afstand te houden. Wij konden het materieel stiekum op de foto zetten toen het tweede prototype (6021b) de hangaar IN werd gereden voor nieuwe modificaties.




Er werd daar op Leidschendam nog meer aan het oog onttrokken, maar ondanks bruut geweld kregen we de nieuwste ontwikkelingen in de mDDM's niet te zien.




We hebben nog gekeken of we vanuit de lucht nog andere geheime projecten konden opsporen, maar helaas was alles aan het oog onttrokken.




Op de verkeersleidingspost brobeerden ze ons de indruk te geven dat Leidschendam niets anders is dan een oude werkplaats waar niets te beleven valt. Het ontbrak er zelfs aan moderne communicatie middelen, hetgeen Jort ondervond toen hij probeerde om jou te bellen.




Ook de computer zou hier een volslagen onbekend gereedschap zijn, maar persoonlijk denken we dat er voor ons informatie werd achtergehouden. Welk bedrijf werkt er in 2004 nou met een houten klembord en papieren staatjes waarop het materieel wordt bijgehouden ?!




Ze probeerden ons veelvuldig te neppen, maar tijdens een self-guided-tour kwamen we deze radio loc op het spoor. Hij staat bewust achter de VL-post geparkeerd om zo aan het zicht van de buitenwereld te worden onttrokken. Ja ja, en wij maar denken dat er geen onderdelen zijn voor radiolocs !




Dit locje kwam direct uit de wasstraat. Zoals je ziet is hij weer helemaal als nieuw. Jort wist een hoop over deze locs te vertellen, onder andere dat ze geen geld hebben om TWEE automatische koppelingen op zo'n duur apparaat te zetten. Ik geloofde het eerst niet, maar hier is het bewijs !




Jort ook altijd met z'n gezeik over locs.....




Kijk, die waren we al een tijdje kwijt onder de kap ! Snap je nou hoe we bedrogen worden. Steeds proppen ze zo'n gare loc aan een DDAR, maar ze houden de motorwagens gewoon lekker voor zichzelf.




En dat fabeltje dat Leidschendam geen ruimte heeft om materieel te stallen is ook al niet waar. Volgens de geruchten betaalt Rotterdam gewoon een paar tientjes meer zodat ze hun Y3'tjes weg kunnen zetten. Dat geeft ze meer flexibiliteit met rangeren waardoor bij ons juist capaciteit verdwijnt. Snap je nou waarom die Binckhorst zo vol staat ? Hier op Leidschendam hadden onze treinen moeten staan !




Op een onbewaakt moment zag Jort zijn kans schoon om de instructie van Philip in de praktijk te brengen. Ondanks het gebrek aan training kreeg hij dit oude beestje toch maar mooi van z'n plaats. Toen de VL-post dat zag hebben ze hem gelijk een T2 training gegeven.




En weet je nog dat ze zeggen dat een Sprinter met vlakke plaatsen soms wel een dag weg is voor reparatie ? Allemaal gelul ! We hebben hier gezien hoe ze als een Formule 1 pitcrew binnen 25 seconden een setje nieuwe wielen onder een Sprinter monteerden. Dat ging echt snel ! En moet je eens kijken hoeveel setjes wielen ze op voorraad hebben ! Hiermee hoeven de sprintertjes met vlakke plaatsen zeker geen 10 minuten aan de kant te staan.




Nee, ik ben niet gek........ik ben een trein !




Op de terugweg naar het station zagen we dat koperdieven een stuk bovenleiding hadden gestolen. Als je goed kijkt zie je dat er 25 meter ontbreekt. Ongelofelijk dat de machinisten daar nooit melding van hebben gemaakt.




Jort besloot om maar te gaan liften met de trein, maar ik had meer oog voor Tom & Jerry op kanaal 2 van de TV's. 't Is toch niet te geloven welke luxe de reizigers wordt geboden als ze op het perron staan te wachten op hun trein ?!?




Leischendam-Voorburg is een mega druk station. Kijk maar, want de perrons waren bijna continu bezet in beide richtingen.




Daarna naar Hollandsche Spoor voor wat "Herinstructie Parkeren" en andere technische wetenswaardigheden.




Als je straks een treintje kwijt bent komt dat wellicht doordat Jort het handwissel niet goed heeft gelegd. Hij zou wel even stoer demonstreren, maar nu is het in z'n rug geschoten en zit hij voorlopig ziek thuis. Je snapt wel dat ik het wissel niet meer heb aangeraakt.




Voila, het verschil tussen een Sprinter en een IRM !




Er reed daar ook nog een rooie trein voorbij. Jort klauterde direct de achterste cabine in en pakte er wat weg. Ik weet niet precies waar het over gaat, maar hij zei zoiets als "Van die knalseinen gaan we nog een hoop plezier hebben onder de kap..."!

Nou, zoals je ziet was het een leerzaam dagje uit met de stichting. Ik kan iedereen zo'n excursie aanbevelen, dus ook jou !

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Hartelijke groet, ook namens Jort.

Doej,
Iwan